Sadržaj preuzet sa službene stranice "Poliklinike za zaštitu djece Zagreba" www.poliklinika-djeca.hr
Nasilje
preko interneta, u svijetu poznato kao cyberbullying, opći je pojam za
svaku komunikacijsku aktivnost cyber tehnologijom koja se može smatrati
štetnom kako za pojedinca, tako i za opće dobro. Tim oblikom nasilja
među vršnjacima obuhvaćene su situacije kad je dijete ili tinejdžer
izloženo napadu drugog djeteta, tinejdžera ili grupe djece, putem
interneta ili mobilnog telefona.
Vršnjačko nasilje preko interneta
Kako radi internet?
Jedna
od najlepših stvari vezanih za internet jeste da ga niko ne poseduje.
To je globalni skup računara , odnosno manjih mreža. Ove mreže su na
različite načine spojene u jednu veliku koju mi nazivamo internetom.
Od
ranih početaka 1969. godine, internet je porastao od četiri
kompjuterska sistema na sistem od 400 miliona različitih računara i
mreža. Za internet kažemo da je svjetska komunikacijska mreža. To znači da
se na njemu sve odvija međusobnom komunikacijom. Kao što korisnici
komuniciraju jedni s drugima putem elektronske pošte ili chata, tako i
računala komuniciraju međusobno, što nam omogućuje posjećivanje
stranica, slanje i primanje elektronske pošte i sve ostalo što radimo na
internetu.
Pružatelji internetskih usluga (provideri) su tvrtke koje omogućuju
pristup korisnicima interneta na svjetsku mrežu. U Hrvatskoj su to, među
ostalim, T-com, CARNet, Iskon, Vipnet, Globalnet i Vodatel. Svaki
korisnik (pojedinac ili organizacija) odabire jednog pružatelja usluga,
koji mu dodjeljuje korisničko ime i lozinku. Na taj je način računalu
korisnika omogućena komunikacija s računalima providera, koji ga
“propuštaju” na globalnu mrežu – internet.
Kad utipkamo adresu stranice koju želimo posjetiti, zapravo šaljemo
signal računalu (poslužitelju) na kojem se ta stranica nalazi, putem
računala posrednika (servera) našeg poslužitelja. Server prima zahtjev
našeg računala za tom stranicom, preusmjerava ga do poslužitelja na
kojem je ta web stranica. Tako se stvara veza između našeg računala i
poslužitelja tražene internetske stranice.
Što kaže statistika?
Istraživanje koje je provela Poliklinika za zaštitu djece grada
Zagreba, u kojem je sudjelovalo 4000 učenika iz 19 osnovnih (od četvrtog
do osmog razreda) i dvije srednje škole (prvi i drugi razred) u deset
gradova Republike Hrvatske, pokazalo je da 73 posto djece ima neko
iskustvo u korištenju internetom, pri čemu upotreba raste s dobi.
Zanimljivo je da se čak 47 posto djece koja nemaju računalo kod kuće
koriste internetom. Gotovo svakodnevno njime se koristi 58 posto djece,
jednom tjedno 26 posto djece, a 17 posto njih jednom mjesečno ili rjeđe.
Što je to…
…CHAT?
Chat sobe vrlo su popularan način internetske komunikacije, osobito
među djecom i mladima. Predstavljaju nešto poput soba za razgovor u
kojima posjetitelji mogu međusobno razgovarati, upoznavati se,
raspravljati o određenoj temi… Korisnici mogu razgovarati međusobno, ali
se i izdvojiti te komunicirati privatnim porukama, koje su vidljive
samo tim osobama.
Na chatu je moguće susresti i korisnike iz drugih zemalja, pa i s drugih
kontinenata, te doznati više o njima, njihovoj zemlji i običajima.
…FORUM?
Forumi ili stranice za diskusiju su internetske stranice na kojima se
okupljaju korisnici interneta kako bi dali svoje mišljenje o nekoj temi
ili zatražili mišljenje i savjet drugih. Vrlo su popularni i okupljaju
mnogo korisnika različitih dobi i interesa. Postoje forumi o mnogim
temama, kao što su politika, zdravlje, sport, glazba, škole, pomoć oko
računala. Tako je, primjerice, moguće komentirati film, glazbu, doznati
što se novo događa u gradu, potražiti savjet kako se pomiriti s
prijateljicom ili koji je najbolji zubar u gradu. Za razliku od chata,
gdje se sadržaj briše jednom kad osoba izađe iz chat sobe, zapisi na
forumu su trajni, odnosno moguće ih je vidjeti i komentirati rasprave
otprije nekoliko mjeseci.
…BLOG?
Blog je skraćenica od engleske riječi weblog, što u
doslovnom prijevodu znači “internetski dnevnik”. To je internetska
stranica na kojoj pojedinac, obično kronološkim redom, bilježi svoja
razmišljanja i stavove. Pomoću bloga svaki korisnik interneta može,
jednostavno i potpuno besplatno, pisati vlastitu kolumnu, pa ga se zato
često uspoređuje s internetskim novinarstvom. Autor bloga može
komentirati aktualne teme, izvještavati o događajima na kojima je
sudjelovao, ili pak objavljivati vlastite umjetničke radove – pjesme,
priče, eseje, pa čak i fotografije koje je snimio.
Posebna je mogućnost da posjetitelji bloga mogu upisati javni
komentar pojedinih članaka. Zato se kaže da je blog interaktivan – jer
omogućuje izravnu komunikaciju autora i njegovih čitatelja.
Mnoge poznate osobe pišu svoj blog, od političara i sportaša do
pjevača i glumaca. Uz to, mnogi koji su počeli kao anonimni autori bloga
(bloggeri) zbog svog načina pisanja postali su vrlo popularni u svijetu
interneta, pa i šire.
POD MASKAMA…
Ono što je zajedničko chatu, blogu i forumu jest korištenje nadimaka
koje posjetitelji sami izaberu, što im pruža anonimnost. To znači da
korisnici međusobno ne znaju tko je tko u stvarnom životu, ne znaju
imena i prezimena, adresu, broj telefona. Jedni o drugima znaju samo ono
što se iznese na internetu. Anonimnost stoga omogućuje ljudima da budu
otvoreni i podijele s drugima stvari koje bi im bilo neugodno izreći
nekome tko ih poznaje. Moguće je zatražiti pomoć u rješavanju nekog
problema ili izreći mišljenje o nekoj temi, bez straha da će biti
prepoznati i da će zbog toga imati neugodnosti.
Međutim, anonimnost može biti i otvorena pozivnica svima koji žele
zloporabiti takav način komunikacije. Često na forumu ili chatu mogu se
naći prijatelji s kojima dopisivanje može biti vrlo zabavno i poučno.
Ali nisu svi korisnici interneta dobronamjerni, a od nekih se mogu
doživjeti i velike neugodnosti. Netko na chatu, forumu ili blogu može
vrijeđati, prijetiti i/ili pisati o drugima stvari koje nisu istinite
ili koje su privatne i tajne. Često je to netko koga poznajemo, možda
prijatelj iz razreda s kojim smo se posvađali ili netko iz društva tko
je ljubomoran. Ta osoba može misliti da, ako koristi nadimak i nitko ne
zna kako se zove, može činiti što želi, pa i gnjaviti druge. Ali nije
baš tako!
U posljednje vrijeme među djecom i mladima blogovi su postali jedan
od najpopularnijih oblika komunikacije. Na internetu ih ima na milijune i
njihovi vlasnici su ljudi iz svih slojeva društva i različitih
zanimanja. Blogovi se po načinu vođenja dijele na kolaborativne (u
njihovoj izradi sudjeluje više ljudi) ili individualne. U Sjedinjenim
Državama, primjerice, blog je danas zajednica toliko snažna i brojna da
ima utjecaj i na javno mišljenje.
Zašto koristiti blogove?
Osim što se koriste za zabavu, blogovi su odlični komunikacijski
alati koji povezuju korisnike interneta, timove ili poslovne ljude.
Pomažu malim grupama da komuniciraju lakše nego putem e-maila ili
diskusija na forumima. Drugim riječima, blog svakome bez tehničkog
znanja omogućuje da bude prisutan na “mreži svih mreža” bez ikakvih
ograničenja. Svatko može graditi svoju internetsku stranicu i na njoj
stvarati sadržaje kakve god želi i na način koji želi. Takvi “privatni
dnevnici”, dostupni milijunima stranaca, privlače pozornost dok je osoba
skrivena iza svoga računala.
Blogiranjem se razvijaju socijalne vještine, ispunjava se potreba za
samoekspresijom te se poboljšavaju sposobnosti pisanja. Blogove može
pisati bilo tko, o bilo čemu: školskom ručku, popularnoj glazbi,
pročitanim knjigama i dr.
Glavne karakteristike internetskih blogova:
- to je oblik internetske stranice koja se može lako i brzo stvoriti
- organiziran je vremenski (kronološki unatrag)
- organiziran je prema komentarima
- komentari su uglavnom kratki i često se postavljaju
- organiziran je prema vremenima ulazaka (svaki ulazak je obilježen vremenom)
- omogućuje trenutačno uključivanje na internet, ne iziskuje poznavanje korištenja nekog specifičnog računalnog programa
- obično je djelo samo jedne osobe, no postoje i blogovi koje stvara više osoba
- mogu biti besplatni ili vrlo jeftini
- kroz njih se očituju autorov glas i osobnost.
Kako učitelji gledaju na internetske blogove:
- oni su način da se unaprijedi pisanje
- mjesto razmjene iskustava
- jednostavan način da se brzo kreira internetska stranica
- način da se poveže s drugim ljudima
- savršeno mjesto za brzo pisanje
- mjesto za pisanje organizirano prema osobnom ukusu
- savršeno za razmišljanje izvan društvenih okvira
- mjesto na kojem se učenici mogu slobodno izražavati
- internetska stranica koja potiče aktivno uključivanje učenika i profesora
- mjesto za surađivanje
- primjeren način uključivanja roditelja u školski proces.
Kako učenici gledaju na internetske blogove:
- zabavno mjesto za pisanje
- mjesto slobodnog izražavanja osobnih mišljenja, stavova, uvjerenja
- mjesto vježbanja vještine pisanja
- mjesto na kojem mogu biti glavni
- mjesto izmjene mišljenja, iskustava
- mjesto na kojem mogu pokazati pravoga sebe
- mjesto za učenje
- mjesto na kojem se mogu doznavati nove informacije
- može se odgovarati na nešto što je netko drugi napisao
- zabaviti se i učiti istodobno
- nitko ne može kontrolirati napisano
- mogu se koristiti nadimci, a ne pravo ime i prezime
- dobivanje povratne informacije o napisanom od ostalih posjetitelja bloga
- blog se može voditi još dok si dijete, bez čekanja da se odraste.
Blogiranje kod mladih ima pozitivne učinke: unaprjeđuje važne
socijalne vještine, zadovoljava potrebu za samodokazivanjem i izgrađuje
sposobnost pisanja. Takvi pozitivni učinci su najčešći. No, lakomisleno
blogiranje može biti opasno zbog nekoliko razloga. Jedna od opasnosti je
dostupnost informacija velikom broju ljudi, uključujući i pedofile, za
koje je internet postao savršeno virtualno igralište na kojem mogu doći
do djece, skriveni u anonimnosti svojih domova.
Naime, pedofil cijelo vrijeme prikuplja informacije s bloga da bi ih
složio u osobni profil djeteta. Ime škole, imena prijatelja, nastavnika,
adrese, imena ulica, grad – bilo koju od tih informacija mogu
iskoristiti osobe s neprijateljskim namjerama, primjerice seksualni
zlostavljači. Dok tinejdžer misli da su detalji koje daje na internetu
bezazleni, pedofil ih u realnosti koristi kao putokaz do djetetove kuće.
Naime, anonimnost djetetu daje lažni osjećaj sigurnosti te može dovesti
sebe u opasnost dajući dovoljno podataka o sebi kako bi pedofil stupio s
njim u kontakt.
Pedofili vole polako sastavljati priču o djetetu, a svaka osobna
informacija njima je nova pojedinost. Čak i mala informacija pomaže im
da slože puno veću priču. Oni vole slagati puzzle. Svaki djelić osobne
informacije daje im jednu životnu slagalicu.
Djeca i tinejdžeri trebaju imati na umu da mala informacija vodi k
velikim odgovorima za onoga koji traži žrtvu. Dobivajući dovoljno
komadića, sposobni su vidjeti cijelu životnu priču – sve iz informacija
koje im djeca i ne znajući otkriju. Stoga pružanjem sitnih detalja o
sebi, djeca zapravo omogućuju osobama s neprijateljskim namjerama da
oblikuju potpunu priču – sastavljenu od informacija koje su im malo po
malo nehotice davala. Stoga je bitno da djeca i mladi svoj blog drže
privatnim, odnosno zaštite ga.
Cyberbullying
Nasilje preko interneta, u svijetu poznato kao cyberbullying, opći je
pojam za svaku komunikacijsku aktivnost cyber tehnologijom koja se može
smatrati štetnom kako za pojedinca, tako i za opće dobro. Tim oblikom
nasilja među vršnjacima obuhvaćene su situacije kad je dijete ili
tinejdžer izloženo napadu drugog djeteta, tinejdžera ili grupe djece,
putem interneta ili mobilnog telefona. Odnosno i počinitelj(i) i
žrtva(e) su maloljetnici.
Postoje dvije vrste nasilja preko interneta: izravan napad i napad preko posrednika. Izravan napad događa se kad maloljetnik:
- šalje uznemirujuće poruke mobitelom, e-mailom ili na chatu
- ukrade ili promijeni lozinku za e-mail ili nadimak na chatu
- objavljuje privatne podatke ili neistine na chatu, blogu ili internetskoj stranici
- šalje uznemirujuće slike putem e-maila ili MMS poruka na mobitelu
- postavlja internetske ankete o žrtvi
- šalje viruse na e-mail ili mobitel
- šalje pornografiju i neželjenu poštu na e-mail ili mobitel
- lažno se predstavlja kao drugo dijete.
Nasilje preko posrednika događa se kad počinitelj napada žrtvu preko treće osobe, koja toga najčešće nije svjesna.
Primjerice, neko dijete dozna lozinku drugog djeteta za njegovu e-mail
adresu ili nadimak na chatu. Tako s njegove e-mail adrese može slati
uznemirujuće poruke njegovim prijateljima, ostavljati neprimjerene
poruke na blogu, chatu ili forumu. Svima se tako čini da je žrtva
zapravo ta koja čini loše stvari. Prijatelji će se posvađati s njime,
administrator će isključiti njegov nadimak ili e-mail adresu, roditelji
će se naljutiti na njega i bit će kažnjen. Oni su posrednici u
zlostavljanju, a toga nisu ni svjesni.
Počinitelj može staviti oglas seksualnog ili provokativnog sadržaja u
ime žrtve s njezinim brojem mobitela ili adresom. Na taj način dijete
može doživjeti mnoge neugodnosti i naći se u opasnosti.
Napad preko posrednika najopasnija je vrsta nasilja preko interneta
jer često uključuje odrasle, među kojima ima mnogo ljudi s lošim
namjerama.
Bez fizičkog kontakta s publikom, djeca i mladi teže vide i razumiju
štetu koju njihove riječi mogu nanijeti. Školski tračevi nađu svoj put
do bloga i žrtva trača osjeća da je u rukama nepoznatog internetskog
napadača.
Što obuhvaća takav oblik nasilja?
Međuvršnjačko nasilje putem interneta uključuje poticanje grupne
mržnje, napade na privatnost, uznemiravanje, uhođenje, vrijeđanje,
nesavjestan pristup štetnim sadržajima te širenje nasilnih i uvredljivih
komentara. Može uključivati slanje okrutnih, zlobnih, katkad i
prijetećih poruka, kao i kreiranje internetskih stranica koje sadrže
priče, crteže, slike i šale na račun vršnjaka.
Takvo se nasilje, nadalje, odnosi i na slanje fotografija svojih
kolega te traženje ostalih da ih procjenjuju po određenim
karakteristikama, odnosno da glasaju za osobu koja je, primjerice,
najružnija, najnepopularnija ili najdeblja u školi. Djeca katkad na
određenoj popularnoj internetskoj stranici traže od ostalih da navedu
osobu koju najviše mrze te da o njoj napišu nekoliko riječi, a sve s
ciljem da žrtvu osramote pred što većim brojem ljudi. Nasilje na
internetu uključuje i “provaljivanje” u tuđe e-mail adrese te slanje
zlobnih i neugodnih sadržaja drugima.
Nasilje među vršnjacima sve češće se odnosi na nekoliko oblika
komunikacije, uključujući zvuk, slike, animacije i fotografije.
Cyberbullying se najčešće izvodi oblicima komunikacije u kojima
identitet počinitelja može biti skriven. Nedostatak socijalnih i
kontekstualnih naznaka, kao što su govor tijela i ton glasa, može imati
mnoštvo učinaka: nema opipljive, afektivne povratne informacije o tome
je li ponašanje preko interneta prouzročilo štetu drugome.
Anonimnost počiniteljima nasilja preko interneta daje osjećaj da
nekažnjeno mogu ne poštovati socijalne norme i ograničenja, što
rezultira već navedenim ponašanjem.
Što kažu istraživanja?
Iako je provedeno malo istraživanja na temu međuvršnjačkog nasilja
putem interneta, rezultati su vrlo zanimljivi. Naime, čak 18 posto djece
u dobi od 12 do 14 godina bilo je žrtva nekog od oblika nasilja preko
interneta, a 11 posto njih izjasnilo se kao “internet nasilnici”. Od
djece koja su bila izložena učestalom nasilju na internetu, njih 62
posto izjavilo je kako je nasilnik bio njima poznata osoba ili čak
kolega iz razreda. Uz to, djevojčice su češće žrtve, ali i češći
nasilnici na internetu od dječaka.
Istraživanje u SAD-u, koje je uključivalo djecu u dobi od 10 do 17
godina koja se redovito koriste internetom, pokazalo je da je 19 posto
njih bilo izloženo seksualno neprimjerenim porukama. Od izložene djece,
njih 25 posto pokazivalo je veći stupanj stresa nakon toga. Najveći
stres bio je prisutan kod mlađe djece (od 10 do 13 godina), kod djece
koja su se koristila računalom izvan vlastitoga doma, djece koja su
dobivala agresivne poruke seksualnog sadržaja, te u slučajevima kad je
druga osoba pokušala dijete nagovoriti na susret.
Rezultati istraživanja Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba i
Hrabrog telefona (2005.) pokazali su da je 27 posto djece bilo izloženo
porukama sa seksualnim sadržajima. Primljene poruke su u 59 posto
slučajeva sadržavale fotografije golih osoba, 46 posto poruka bilo je s
fotografijama seksualnih radnji, 12 posto slika sadržavalo je nasilje i
seks, a četiri posto poruka sadržavalo je fotografije djece. Najveći
broj tih izlaganja dogodio se dok su djeca pretraživala internet (67
posto), sedam posto djece dobilo je poruku s adresom na koju da se jave,
25 posto poruka pristiglo je na osobni e-mail s nepoznate adrese, a 8
posto poruka stiglo je na osobni e-mail s poznate adrese, najčešće od
prijatelja.
Čini se da, što je dječja aktivnost na internetu više istraživačka,
veća je vjerojatnost izlaganja nepoželjnom seksualnom sadržaju. Većina
nepoželjnih izlaganja dogodila se dok su se djeca koristila računalom
kod kuće, a 7 posto djece susrelo se s porukama koristeći se računalom u
školi.
Djeca čiji roditelji nemaju pristup njihovim e-mailovima češće su
primila poruke sa seksualnim sadržajima (32 posto prema 20 posto djece
koji se koriste adresom roditelja za dopisivanje). Naime, pokazalo se da
49 posto djece izjavljuje da roditelji nemaju pristup njihovoj pošti, a
kod 16 posto njih da «možda imaju», što upućuje na smanjenu mogućnost
nadzora sadržaja koji dijete prima putem e-mailova. Roditelji imaju
pristup e-mailovima kod 22 posto djece.
Trećina ove djece (33 posto) nije nikome povjerila svoje iskustvo
dobivanja poruka sa seksualnim sadržajima. A oni koji su se povjerili,
najčešće su to učinili: prijateljima (52 posto), roditeljima (17 posto),
a četiri posto djece reklo je nekoj drugoj odrasloj osobi, najčešće
profesoru u školi. Djevojčice češće odmah obrišu ili zatvore pristigle
poruke od dječaka (53 posto prema 24 posto). Dječaci češće odu na
ponuđene internetske stranice (20 posto prema pet posto).
Četvrtina djece koja su bila izložena porukama sa seksualnim sadržajima
izjavljuje da su imala uznemirujuću emocionalnu reakciju, češće
djevojčice (47 posto, dječaci – 19 posto) i mlađa djeca.
Internetski bullying uključuje populaciju koja je većim dijelom
srednja klasa, djecu najčešće poznatu kao “dobru ” ili “one od kojih
bismo najmanje očekivali” zlostavljanje ili ponižavanje drugih. Internet
izaziva neobuzdano ponašanje dijelom i zbog činjenice da je riječ o
“sivom području” društvene interakcije.
Stručnjaci…
…ističu da internet briše društvene kočnice. Dopušta djeci da govore i
čine stvari koje ne bi mogli napraviti u interakciji “licem u lice”, i
ona imaju osjećaj da neće morati odgovarati za takva ponašanja na način
na koji bi inače odgovarali za, primjerice, javno izrečene riječi. To
im daje lažan osjećaj sigurnosti i moći.
Djeca…
…se s time slažu. “E-mailovi i blogovi mnogo su manje osobni”, rekla
je jedna 18-godišnjakinja. “Toliko su neformalni i neposredni da je
ljudima lakše biti iskreniji i čak bezobrazniji zbog toga. Ljudi mogu
biti bezobrazni i okrutni koliko žele jer se ne suočavaju izravno s
osobom. Isto kao kod komunikacije telefonom. No, ovo je još jedan korak
dalje. Ne samo da ne moraš vidjeti reakciju osobe, ne moraš ni čuti
njezin glas.”
“Ako se situacija užari pri komunikaciji preko interneta”, dodaje
druga 16-godišnjakinja, “tinejdžeri se mogu odjaviti, i kad ih se pita,
glumiti kao da se ništa nije dogodilo. Mogu čak reći da se netko drugi
koristio njihovim screen imenom. Ne moraju priznati vlastitu agresiju.”
Još malo o opasnostima karakterističnima za cyberbullying…
Posljedice nasilja preko interneta katkad mogu biti i ozbiljnije od
onih prouzročenih međuvršnjačkim nasiljem u stvarnim situacijama. Naime,
publika nasilja preko interneta često je mnogo šira od one na školskom
igralištu ili u razredu. Uz to, kod nasilja na internetu postoji snaga
pisane riječi, jer žrtva može svaki put ponovno pročitati što je
nasilnik o njoj napisao, a u verbalnom obliku uvrede se lako mogu
zaboraviti. Pisana riječ djeluje konkretnije i realnije od izgovorene.
Nadalje, vrlo je mala mogućnost za izbjegavanje nasilna ponašanja, s
obzirom na to da se na internetu može dogoditi bilo kad i bilo gdje.
Budući da nasilnik može ostati anoniman, velikom broju djece upravo ta
činjenica služi kao poticaj da se nasilno ponašaju, iako u stvarnom
svijetu vrlo vjerojatno ne bi bila nasilna.
Kako se okrutnost preko interneta može intenzivirati udaljenošću
između počinitelja i žrtve, tako se mijenja koncept zlostavljanja. Djeca
više nemaju tu sigurnost da mogu otići kući i izbjeći zlostavljanje.
Prije deset godina, ako bi dijete bilo zlostavljano, moglo je otići doma
i sjediti ispred televizora. Danas kad djeca provode toliko vremena
ispred računala, bilo da kupuju, istražuju nešto za školu, igraju igrice
ili se samo druže s prijateljima, lakše postaju metom zlostavljanja.
Djeca imaju pristup jedno drugome dvadeset i četiri sata dnevno. Mogu
se, primjerice, međusobno zlostavljati čak i u ponoć.
Školski djelatnici najčešće ne odobravaju takvo ponašanje, ali ne
poduzimaju ništa, s argumentom da se to događa izvan školskog okruženja.
Ipak, kao što svako dijete zna, “sočan” materijal brzo se prenosi,
nepovratno ostavljajući trag u razredu, školi, među učenicima.
Nasilje mobitelom
Jedan od popularnih oblika nasilja među vršnjacima koji donosi
moderno doba tehnologije je i nasilje putem mobitela. Uključuje bilo
kakav oblik poruke zbog koje se osoba osjeća neugodno ili joj se tako
prijeti – može biti tekstualna, videoporuka, fotografija, poziv –
odnosno bilo kakva višestruko slana poruka kojoj je cilj uvrijediti,
zaprijetiti, nanijeti bilo kakvu štetu vlasniku mobilnog telefona.
SAVJETI KOJE RODITELJI MOGU DATI SVOJOJ DJECI
- Naglasite im da budu pažljivi kome daju broj mobitela.
- Neka pažljivo koriste neku od chat usluga preko mobitela.
- Ako dobiju poruku s nepoznatog broja, neka ne odgovaraju. Ne
trebaju odgovarati ni na poznate brojeve ako se zbog sadržaja poruke
osjećaju loše ili neugodno.
- Objasnite djeci kako šala može lako od smiješne postati
uvredljivom, i to da, ako su ljuti, mogu učiniti nešto zbog čega
poslije mogu požaliti. Istaknite im da budu pažljivi kad šalju poruke
drugima.
- Potaknite ih da se prije slanja poruke zapitaju može li ona uvrijediti ili na bilo koji način naštetiti primatelju?
- Postavite pravilo prema kojem nije dopušteno slati fotografije ili
videozapise drugih ljudi bez njihova dopuštenja, kao ni slati sadržaje
koji mogu uvrijediti druge ljude.
- Ako dijete dobije neprimjerenu poruku, poziv ili je izloženo
nasilju, dajte mu podršku i potaknite ga da odmah razgovara s vama ili
nekom drugom odraslom osobom u koju ima povjerenja (poput nastavnika,
školskog psihologa), kako se problem ne bi pogoršao.
- Ako je riječ o ozbiljnijim oblicima nasilja, osobito zastrašujućim
prijetnjama, razmislite o tome da sve prijavite policiji. U takvim
slučajevima dobro je sačuvati poruke u mobitelu, ili negdje drugdje
zapisati podatke o datumu, vremenu i sadržaju poruke ili poziva.
Nasilje na chatu
Chat je vrlo popularan kod mladih, pa je stoga i privlačan osobama
koje ga žele zloporabiti. Zloporaba vršnjaka najčešće uključuje
prijeteće ili ucjenjujuće poruke koje jedno dijete ili više njih upućuje
drugom djetetu. U takvim situacijama treba biti oprezan jer nasilnik
može biti doista opasna osoba.
Kako se na chatu zaštititi od nasilja?
- Nadimci kojima se djeca predstavljaju pri korištenju ove usluge
mogu uvelike utjecati na druge – bilo bi dobro birati nadimak koji će
djecu zaštititi od mogućeg nasilja i koji ga neće poticati.
- Većina chatova sadrži mogućnost zaustavljanja (Block) ili
zanemarivanja (Ignore), kojima se zaustavljaju daljnje poruke od
neželjenih korisnika. Ako je riječ o nekome tko je jednostavno dosadan,
blokiranje poruka najčešće je dovoljno da se problem zaustavi. No, ako
je posrijedi osoba koja iznosi stvarne prijetnje, važno je da dijete o
tome obavijesti odraslu osobu u koju ima povjerenja.
- Kontaktirati administratora koji potom može onemogućiti dolazak
poruka od određenih “nadimaka”, od kojih su prije dolazile neugodne ili
nasilne poruke.
- Djeca nikad ne bi trebala davati svoje pravo ime ili osobne podatke
na chatu, jer je nemoguće znati govori li druga osoba istinu ili ima
loše namjere.
Nasilje na forumu
Od svih oblika komunikacije na internetu, forumi su najčešće najbolje
organizirani. Na njima se nalaze administrator (jedan ili više njih) i
moderatori, zaduženi za posebne dijelove foruma. Oni čitaju sve teme i
diskusije te paze da ne bude vrijeđanja, prijetnji, objavljivanja
privatnih podataka i kršenja prava. Na većini foruma postoji mogućnost
Obavijesti moderatora ispod nečijeg zapisa, tako da se jednim klikom
može obavijestiti moderatora o nekomu tko zloupotrebljava forum.
Moderator ili administrator će izbrisati taj zapis, upozoriti korisnika
ili mu zabraniti daljnji pristup ako se to ponovi.
NASILJE PUTEM BLOGA
Nasilje putem blogova odnosi se ponajprije na “otimanje” blogova
drugim ljudima (žrtvama) te nadopunjavanje osobnim uvredama i/ili
seksualnim sadržajima. Takvim se oblikom nasilja narušava ugled i
ugrožava privatnost druge osobe. Toj vrsti međuvršnjačkog nasilja
posebno su podložna djeca koja šalju fotografije i osobne podatke s
ciljem da pronađu prijatelje na internetu. Takvu djecu nasilnici
zlostavljaju preko njihove osobne internetske stranice.
Naime, komentari koji se nadopisuju u blogove kod žrtve uzrokuju
nemir i stres, a ovisno o jačini, mogu dosegnuti i razinu zlostavljanja.
Tako se, primjerice, događa da tinejdžer objavi sliku bivše djevojke
tako da fotomontažom spoji njezinu glavu s tijelom pornoglumice. Neke
poruke idu i dalje od zlostavljanja, sadrže čak prijetnje smrću.
Šteta učinjena nasiljem preko interneta može doista biti velika.
Tinejdžeri katkad zaboravljaju, pogotovo kad je riječ o blogovima, da
bilo što objavljeno na internetu ima neželjenu publiku, a time i
neželjene posljedice, koje u ekstremnim slučajevima mogu dovesti i do
destruktivna ili autodestruktivna ponašanja.
KRATKI SAVJETI ZA DJECU
- Nikad ne daj osobne informacije na internetu, bilo na chatu, blogovima ili osobnim web stranicama.
- Nikad nikome, osim roditeljima, ne reci svoju lozinku, čak ni prijateljima.
- Ako ti netko pošalje zlonamjernu ili prijeteću poruku, nemoj odgovoriti. Pokaži je odrasloj osobi kojoj vjeruješ.
- Nikad ne otvaraj e-mailove koje ti pošalje netko koga ne poznaješ ili netko za koga već znaš da je zlostavljač.
- Ne stavljaj na internet ništa što ne želiš da vide tvoji prijatelji iz razreda, čak ni u e-mailu.
- Ne šalji poruke kad si ljut. Prije nego što klikneš “Pošalji” zapitaj se kako bi se ti osjećao da primiš tu poruku.
- Pomozi djeci koju na taj način zlostavljaju tako da ne prikrivaš nasilje i da odmah obavijestiš odrasle.
- I na internetu poštuj pravila ponašanja kao i u svakodnevnom životu.
KAKO SIGURNO BLOGIRATI?
Ako blogirate, uvijek postoji šansa da netko pronađe vaš blog, a to
mogu biti upravo ljudi za koje najmanje želite i očekujete da vas
pronađu. Činjenica je da svatko može pronaći vaš blog ako je u njemu u
bilo kojem obliku naveden vaš identitet.
Kako održati privatnost svog bloga:
- Zaštitite blog lozinkom. Ako je netko zna, neka to budu vaši roditelji.
- Ne navodite u blogu osobne i detaljne informacije. Kad pišete o
sebi, pišite što općenitije. Nemojte navoditi gdje živite, gdje
izlazite i slično, jer svaka osobna informacija može otkriti vaš
identitet.
- Ne spominjite u blogu nikakva imena, adrese, brojeve telefona,
školu, e-mail adrese i slične informacije. To su upravo informacije
koje traže pedofili, stoga ih izbjegavajte. U zamjenu, možete
upotrebljavati pseudonim, no nastojte da on ne podsjeća na vaše pravo
ime.
- Ne navodite u blogu ni informacije o bilo kome koga poznajete, kako
ne biste mogućeg pedofila informirali da, iako vi niste zainteresirani
za “čavrljanje” s njim, vaša prijateljica Maja baš jest.
- Ne stavljajte fotografije vas i vaših prijatelja u svoj blog.
- Ne ostavljajte blog otvorenim, a računalo bez nadzora, jer bi netko mogao upisati nešto nepoželjno.
- Ne ogovarajte i ne širite tračeve o svojim prijateljima iz razreda.
- Nemojte biti u rezultatima pretraživanja. Ako ne želite da se vaš
blog pojavljuje u rezultatima pretraživanja, možete kreirati poseban
file u kojem ćete od pretraživačkih službi zatražiti da ignoriraju vašu
domenu. Takav file zove se robots.txt.
OPASNOSTI BLOGA (ukratko)
-
OBJAVLJIVANJE PRIVATNIH INFORMACIJA – Ako
djeca objavljivaju informacije o sebi i svojoj obitelji, to može
navesti osobe s lošim namjerama da pokušaju uspostaviti kontakt s
njima.
-
PROFILI – neke blog stranice sadrže mogućnost
objavljivanja profila – informacija o autoru bloga, poput bilješke o
piscu, što je u obliku linka dostupno svim posjetiteljima bloga. Djeca
često upisuju svoje prave podatke (ime i prezime, broj telefona, adresu
škole i sl.) ili objavljuju vlastite fotografije, nesvjesni opasnosti
koje to povlači za sobom. Na najpoznatijoj hrvatskoj stranici Blog.hr,
blogovi nemaju profile, ali opasnost svejedno postoji jer djeca unutar
bloga mogu odati svoje podatke ili staviti fotografije.
-
NEODGOVARAJUĆI SADRŽAJI – Djeca mogu pretraživati blogove drugih ljudi i naći sadržaje ili rasprave neprikladne za njihovu dob.
-
NASILJE PREKO INTERNETA – Djeca mogu koristiti blogove kao put do nasilja ili zastrašivanje druge djece.
-
NACIONALNA, VJERSKA I RASNA MRŽNJA – Djeca
mogu koristiti blogove za poticanje mržnje na temelju nacionalne,
vjerske ili rasne pripadnosti.
-
OBJAVA NEPOUZDANIH INFORMACIJA – Nepouzdane
informacije može objaviti i kreirati bilo tko, upravo kao što svatko
može kreirati stranicu na internetu. Djeca trebaju biti pažljiva s tim
što čitaju i publiciraju.
Još malo savjeta…
- Oprezno sa slikama!
Lijepo je ukrasiti svoj blog ili web stranicu fotografijama, no ako se
na njima može prepoznati tvoje lice, lica članova tvoje obitelji ili
prijatelja, onda možeš biti u opasnosti kao da piše tvoje ili njihovo
puno ime i prezime te adresa. Pokušaj ne stavljati svoje i fotografije
svojih prijatelja/obitelji, a ako ipak želiš, mogu se jednostavno
prilagoditi tako da lica nisu prepoznatljiva.
- Čuvajmo sebe i druge!
Sve što vrijedi za čuvanje naših podataka, vrijedi i za čuvanje tuđih.
Kao što nećemo pisati svoje pravo ime i ostale podatke, tako bismo se
trebali ponašati i prema drugima. Mnogi nisu svjesni opasnosti koje
vrebaju iza ekrana i ne razumiju da su na internetu i ljudi s
neprijateljskim namjerama koji mogu povrijediti nas, naše prijatelje
ili obitelj. Koliko god se naljutili na prijatelja, zar zaista želimo
da ga netko zastrašuje, muči i ozlijedi?
- Pronađi se! (“Googlaj se!”)
Posjeti stranicu www.google.com i
upiši svoje ime i prezime pod navodnim znakovima (npr. “Pero Perić”).
Google će pronaći sve internetske stranice na kojima se spominje tvoje
ime. Na taj način možeš otkriti postoji li neka web stranica ili blog o
tebi. Isto napravi sa svojim brojem mobitela, e-mail adresom, pravom
adresom i nadimkom na chatu. Možda negdje netko piše o tebi i daje
tvoje podatke, a ti to i ne znaš. Pokušaj to činiti što češće, a možeš
napraviti i “Google Alert”, alarm koji će ti stizati na mail svaki put
kad i ako se na internetu pojavi stranica na kojoj se spominje tvoje
ime.
RODITELJI I UČITELJI!
Nasilja na internetu sve je više, a u okruženju virtualne
komunikacije na prvi se pogled čini da zakon, tehnologija, škole i
roditelji mogu učiniti vrlo malo kako bi ga zaustavili. Djeci je
dostupnije sve više moćnih tehničkih sredstava, a odrasli, nažalost,
najčešće nisu svjesni opasnosti koje tehnologija nosi sa sobom. Često ne
kontroliraju što djeca rade različitim tehničkim pomagalima (što pišu u
porukama, što slikaju mobitelima i sl.) zato što ili nemaju vremena ili
ih je strah da ne naruše privatnost vlastite djece. Mnogi roditelji se i
zbog vlastitog neznanja i neiskustva u elektroničkom području osjećaju
nesigurnima i nemoćnima da uopće pokrenu pitanje pravilna korištenja.
Često se osjećaju prilično bespomoćnima, jer ne znaju što učiniti.
Za razliku od toga, svaki roditelj zna kako naučiti dijete da prijeđe
prometnu ulicu. Kad su djeca premala da bi prepoznala opasnost i nemaju
vještine da sigurno svladaju prelazak ulice, čuvamo ih na sigurnim
mjestima i dopuštamo im da se približe prometnoj ulici samo kad ih
odrasla osoba drži za ruku. Govorimo im o opasnostima i učimo ih
vještinama nužnima da bi se one izbjegle. Ističemo važnost donošenja
sigurnih odluka. Postupno im dopuštamo više slobode, ali pazimo na bilo
kakvo opasno ponašanje. Ako se dogodi opasno ponašanje, koristimo to kao
primjer u učenju kako bismo djecu naučili vještinama nužnima da bi ih
se izbjeglo. Kad su djeca dovoljno stara i kad pokažu razumijevanje u
donošenju ispravnih odluka, dopuštamo im da sama prijeđu ulicu.
Istu strategiju možemo upotrijebiti kako bismo pomogli djeci da
steknu znanja, vještine i motivaciju vezane uz korištenje virtualnih
oblika komunikacije na siguran i odgovoran način. Kako bi mladi ljudi
stekli neovisnost u upotrebi interneta, trebaju razviti strategije koje
im omogućuju prepoznavanje mogućih opasnosti, te steći praktične
vještine kako bi se mogli nositi s opasnim ili zavodljivim situacijama
koje donosi internet. Edukacija, razgovor i nadgledanje djece od
neprocjenjive su važnosti za razvijanje prikladna ponašanja.
Što mogu napraviti učitelji i roditelji kako bi pripremili djecu i mlade da budu sigurni u virtualnom okruženju?
Za početak bilo bi dobro da u školi postoji edukacija o korištenju
interneta na siguran i odgovoran način. Uz informatičku nastavu u školi,
djeci se može omogućiti uključivanje i u programe edukacija
informatičkih učilišta.
Primjerice, Ergonet Internet centar
razvio je poseban program radionica prilagođen upravo djeci i
tinejdžerima. Provode ga voditelji koji su godinama i interesima bliski
mladima, stvarajući tako odnos povjerenja i razumijevanja, s posebnim
naglaskom na zaštitu i sigurnost. Na taj način, u neformalnoj atmosferi i
dobrom društvu, djeca izmjenjuju iskustva, te grade odgovoran stav
prema korištenju interneta.
Uz edukaciju postoje i drugi alati u službi sigurnosti, poput
softverskih rješenja. No ipak, razni kompjutorski programi zaštite koji
filtriraju i blokiraju neprikladne Internet poruke, ne pružaju
dugotrajno rješenje. Potrebno je razviti mehanizme za filtriranje i
blokiranje unutar ponašanja djece kako bi izgradili učinkovite
strategije donošenja odluka i razvili kritičku medijsku pismenost.
Važno je kod djece razvijati osobnu odgovornost za ispravno i
pogrešno (dobro i loše), i promijeniti uvjerenje kako je neko ponašanje
“ispravno i pogrešno” samo kad se može otkriti ili kazniti. Disciplina
koja se temelji samo na otkrivanju i kažnjavanju neće biti učinkovita
bez primjerene edukacije i senzibilizacije o tome koje sve posljedice po
žrtvu može imati cyberbullying. Djecu i mlade treba educirati o
učinkovitim strategijama pretraživanja i naučiti ih kako da brzo napuste
neprikladne internetske stranice. Dio tog procesa razvoja odgovornosti
odnosi se i na upozoravanje kako anonimnost virtualnog prostora ne znači
da je taj prostor bezopasan (ne podrazumijeva da ne može imati žrtve).
Djeca i mladi moraju postati svjesni kakve posljedice može imati njihovo
ponašanje na internetu.
Dobro je poticati adolescente da govore o svojim iskustvima ili
iskustvima svojih prijatelja. U većini slučajeva, kad se razotkrije
prava žrtva, prestaje negativno ponašanje. Uza sve navedeno, iznimno je
važno istaknuti kako su i distribucija i prosljeđivanje nasilne,
uvredljive, ponižavajuće poruke jednako loši i mogu imati jednako teške
posljedice kao i ponašanje osobe koja je začetnik poruke.
Nadalje, jako je važna uključenost odraslih u virtualni svijet. S
djecom (učenicima) pretražujte zanimljivosti na internetskim stranicama.
Podaci otkrivaju da većina mladih sama gleda televiziju i ide na
internet. Postavite računala na otvorenim, lako vidljivim mjestima.
Učitelji i roditelji trebali bi promatrati aktivnost učenika na
internetu, davati im posebne zadatke te razgovarati o dobrim i lošim
informacijama koje postoje u virtualnom prostoru. Dok god je to moguće,
dobro je nadgledati pristup internetu, sve dok se ne pokaže kako su
djeca i mladi spremni suočiti se s opasnostima koje prijete u tom
okruženju te prikladno reagirati i zaštititi se.
Uz to, pružite mladima mogućnost korištenja virtualnih medija za
promoviranje vlastitih pozitivnih poruka. Primjerice, možda bi mogli
kreirati nenasilnu internetsku stranicu.
Općenito, djeca i mladi trebali bi naučiti strategije koje ih
osposobljavaju da donose sigurne i odgovorne odluke pri korištenju cyber
komunikacije. I u školskom i kućnom okruženju trebamo paziti da ne
potičemo cyberbullying makar to bilo i nenamjerno. Primjerice, neke
škole imaju pravila o pokazivanju fotografija adolescenata na svojim
internetskim stranicama, a druge objavljuju školske novosti koje sadrže
imena i slike učenika. Takve informacije mogu postati nenamjeran okidač
za nasilje preko interneta.
Kako prepoznati znakove cyberbullyinga?
Učitelji i roditelji često postavljaju pitanje – koji su znakovi koji
upućuju na to da je dijete uključeno u neprikladne aktivnosti putem
virtualne komunikacije (bilo kao nasilnik ili žrtva). Na to pitanje
teško je odgovoriti. U većini slučajeva djeca komuniciraju u svijetu s
kojim nastavnici i roditelji često nisu u kontaktu, a katkad o tome
znaju manje od njih. Čini se da je upotreba virtualne komunikacije
toliko rasprostranjena, da mnogim tinejdžerima donosi puno pozitivnih
aspekata.
Tinejdžeri koji osjećaju da im prijatelji i roditelji ne pružaju
oblik podrške i socijalne interakcije kakav im je potreban, češće su
posjetitelji pornografskih i nasilnih internetskih stranica. Oni su i
rizičniji za zlostavljanje drugih učenika putem interneta. Zanimljivo je
da mnogi roditelji tvrde kako njihova djeca nisu oduvijek bila
izolirana, nego su se većim povezivanjem s virtualnim svijetom
udaljavala od stvarnosti svakodnevnog, realnog života. Za tinejdžere
koji u stvarnom svijetu nemaju odnos ispunjen ljubavlju s brižnim
odraslima i zdrave odnose s vršnjacima, vjerojatnije je da će biti kako
počinitelji tako i žrtve u virtualnom prostoru. Najveći rizik da postanu
dijelom neprikladnih virtualnih aktivnosti izražen je kod učenika za
koje se smatra da su u rizičnoj skupini kad su posrijedi ostali problemi
u ponašanju, osobito kod “dežurnih krivaca”. Veća je mogućnost da će
učenik koji se ne osjeća dijelom školske zajednice tražiti online
zajednicu koja može iskoristiti njegovu usamljenost i osjećaj
disfunkcionalnosti. Pomaganje učenicima da se osjećaju povezanima i
voljenima u domu, školi i među vršnjacima dobiva još više na važnosti
ako znamo da ih izostanak povezanosti i brige čini rizičnim za
cyberbullying.
Kratki savjeti za roditelje
- Pronađite vremena za djecu. Nemojte koristiti računalo i Internet umjesto dadilje.
- Naučite više o računalima tako da možete razgovarati s djecom o njima zanimljivim temama.
- Ograničite korištenje računala na jedan ili dva sata dnevno (dobro
je uvesti jasna pravila, primjerice nema računala prije škole, prije
spavanja, za vrijeme obroka ili prije nego što je napravljena zadaća).
- Razgovarajte s djetetom o opasnostima interneta i poučite ga da ne
daje osobne podatke ni fotografije na internetu te da ne dogovara
susrete s nepoznatim ljudima. Ako se dijete jako želi susresti s osobom
koju je upoznalo preko interneta, onda to mora biti na javnom mjestu i
u prisutnosti roditelja.
- Stavite računalo u dnevni boravak, ne u dječju sobu. Tako možete
nadgledati djecu dok su na internetu i vidjeti koje stranice posjećuju.
- Pazite da vaše dijete ne provodi previše vremena ispred računala.
- Potičite korištenje računala kao oruđa za učenje i druženje, a ne isključivo za zabavu (npr. igrice).
- Upoznajte njihove internetske prijatelje onoliko koliko poznajete i ostale prijatelje.
- Naglasite svojoj djeci kako oni nisu krivi ako su žrtve virtualnog
nasilja. Recite da im nećete zbog toga oduzeti pravo na korištenje
računala – to je glavni razlog što djeca ne govore odraslima kad su
žrtve nasilja na internetu.
Ako roditelji doznaju da im je dijete žrtva nasilja preko interneta, trebaju poduzeti sljedeće:
- poučiti dijete da ne odgovara na nasilne, prijeteće ili na bilo kakav način sumnjive poruke
- ne brisati poruke ili slike, jer mogu poslužiti kao dokaz
- pokušati otkriti identitet nasilnika kako bi se mogle poduzeti adekvatne mjere za sprječavanje nasilja
- kontaktirati internet providera
- kontaktirati školu
- ako je identitet nasilnika poznat, pokušati kontaktirati njegove
roditelje (jer postoji velika vjerojatnost da oni ne znaju kako se
njihovo dijete nasilno ponaša)
- kontaktirati policiju ako poruke preko interneta sadrže prijetnje nasiljem, uhođenje, napastovanje, dječju pornografiju i sl.
Najčešće se roditelji ne ustručavaju preuzeti odgovornost za
ponašanje svoje djece u igri, školi ili u kući nekog drugog. Ne mora
biti drukčije ni kad je riječ o onome što se događa posredstvom moderne
tehnologije. Roditelji trebaju razgovarati sa svojom djecom o
kompjutorskoj etici, dogovoriti pravila ponašanja na internetu i, kao
najvažnije, definirati posljedice kršenja tih pravila. Trebaju poučiti
djecu da nikad ne pokazuju svoje lozinke ili da se ne svađaju i ne
ponašaju nasilno na internetu.
ZAPAMTITE!
Vaša djeca mogu znati više od vas o tehnologiji, ali vi
znate više o životu. Dopušteno vam je postaviti pravila i tražiti
njihovo poštivanje. Vi ste još uvijek roditelj!
Informirajte se i o programima koji filtriraju web stranice za koje
ne želite da budu dostupne vašem djetetu. Većina tih programa mogu se
kupiti preko interneta, a neki su i besplatni. Neki internet preglednici
(Internet Explorer) imaju ugrađene filtre koji se mogu uključiti kako
ne bi dopuštali pristup stranicama određena sadržaja. Najčešće korišteni
filtri su ContentProtect, CYBERsitter i NetNanny.
Programi za filtriranje koristan su alat za roditelje kako bi mogli
usmjeriti pažnju svoje djece na poučne i primjerene sadržaje umjesto
nepoželjnih. Ni takvi programi, međutim, nisu savršeni te ih treba
koristiti samo kao pomoćno sredstvo. Najbolji filtar ipak su vaša
nazočnost, nadzor i podrška.
Prevencija nasilja preko interneta
Istraživanja provedena posljednjih dvadeset godina o prevenciji
međuvršnjačkog nasilja u svakodnevnim situacijama pokazala su da postoje
četiri područja koja su se pokazala uspješnima u smanjivanju nasilja u
školama.
Podizanje svijesti
Jedan od prvih koraka u bilo kojem programu prevencije je postizanje
svjesnosti ljudi o postojanju problema. U prevenciji nasilja u školama
problem je bilo (a u nekim slučajevima još uvijek jest) negiranje
postojanja međuvršnjačkog nasilja.
Uz to, postoje mitovi o zlostavljanju koji se neprestano ponavljaju u
školama i na koje se treba osvrnuti. Primjerice, neki ljudi smatraju
kako je nasilje među vršnjacima normalan dio odrastanja ili da je to
samo šala i zaigranost, ili da je nasilje u biti korisno za “izgradnju
karaktera”. Kako bi prevencija bila uspješna, važno je da učitelji,
roditelji i učenici postanu svjesni cyberbullyinga, kao i nasilja među
vršnjacima uopće. Potrebna su kontinuirana profesionalna usavršavanja
učitelja, koja bi im pružila uvid u prirodu cyberbullyinga i u stvarne
posljedice oštrog i kontinuiranog oblika nasilja. Roditelje također
treba upoznati s metodama cyberbullyinga, kao što su slanje poruka usred
noći ispod pokrivača i slanje uvredljivih e-mailova s računala u sobi.
Bitno je da roditelji i učitelji razgovaraju s učenicima o tom obliku
nasilja. Jedno istraživanje pokazalo je kako većina učenika osmih
razreda vjeruje da odrasli ne znaju ništa o njihovim online
aktivnostima, a jedan je čak komentirao da učitelji ne mogu poduzeti
korake protiv SMS nasilja među vršnjacima jer i nemaju mobitele. Škole
bi mogle, pri provođenju radionica za podizanje svijesti o nasilju u
stvarnim životnim situacijama, dio vremena posvetiti i zlostavljanju
preko interneta, ili upotrijebiti cyberbullying kao novi kut gledanja na
fenomen nasilja u školama pri podizanju javne svijesti.
Školska pravila
Cjelovito djelovanje škole pokazalo se učinkovitim u suočavanju sa
zlostavljanjem u školi inače. No, važno je napomenuti kako svaka škola
mora sebi prilagoditi plan djelovanja, i ne može je u potpunosti
preuzeti od druge. Proces ili put stvaranja vlastitog načina borbe
protiv nasilja podjednako je važan koliko i sam rezultat. Škola mora
postaviti jasna pravila koja ne dopuštaju nasilje i definirati
posljedice ako se pojavi takvo ponašanje. Nužno je da se ta pravila
primjenjuju svakodnevno, jer jedino će na taj način zlostavljanje
prestati.
Nadzor
Prisutnost odraslih koji nadgledaju situaciju na igralištima umanjuje
broj sukoba među vršnjacima. U školama koje povećaju broj dežurnih
nastavnika na hodnicima, igralištima, u dvorištu, smanjen je broj
nasilnih incidenata. Isto se može primijeniti na nasilje koje se događa
korištenjem moderne tehnologije, odnosno treba nadgledati i učeničko
korištenje računala.
Kod kuće roditelji trebaju postavljati granice i pravila pri korištenju
računala jednako kao što to rade za druge oblike dječjeg ponašanja.
Škole mogu pomoći roditeljima u postizanju toga te im savjetovati da
razgovaraju s mladima o tehnologiji. Tako će mladi shvatiti da i odrasli
znaju nešto o tehnologiji, te da im se mogu obratiti za pomoć kad im je
potrebna.
Što kaže zakon?
Prava i slobode djeteta zaštićeni su na razini cjelokupne međunarodne
zajednice donošenjem Konvencije o pravima djeteta. Ona bi djecu trebala
štititi i od zloporaba kojima su izložena na internetu. Ako to
promatramo kroz primjere zloporabe na blogovima, posebno treba naglasiti
članak 16. Konvencije o pravima djeteta, koji kaže: »Dijete neće biti
podvrgnuto samovoljnom i nezakonitom miješanju u njegovu privatnost,
obitelj, dom ili dopisivanje, niti nezakonitim napadima na njegovu čast i
ugled», a stavak 2. istoga članka govori: «Dijete ima pravo na zakonsku
zaštitu protiv takvog miješanja ili napada».
_________________________________________________________________________________
...uz odobrenje administratora te stranice
- ukoliko vam nije dovoljno ovo što se nalazi na ovom blogu, posjetite www.poliklinika-djeca.hr, to je službena stranica "Poliklinike za zaštitu djece Zagreba"